2011. december 1., csütörtök

Ajándékok a sebesség Istenének...


A kép, egy kedvenc filmemből való. A polc felirata sokat sejtet. Itt fogok olyan alkatrészeket, "barkács" megoldásokat bemutatni, amik már nem hasonlítanak új önmagukra, de állapotuk, kialakításuk ellenére csodával határosan mégsem befolyásolta az autó műhelybe jutását.
Folyamatosan frissül!

A gyertyák
mindent megtettek a motor működéséért, a műhelybe, még lábon jutott az autó.

És a jelenség, nem egyedi. Ezek mondjuk annyira nem gázosak, de már volt tanakodás, miért indul az autó nehezen...

És most aki egyből rávágja mi a furcsa a képen, jelentkezhet egy sajtoshamburgerért!


Hogy még semmi?


És most?


Látszik már?


Na jó elárulom!
Nálam történnek olyan motorkonstrukciókkal is kísérletek, ami másnak akkor sem jutna eszébe, ha a világ legnagyobb hülyeségét kitalálni volna a feladata. Hallja az ember, hogy a dízel motort is lehet gázosítani, és mondjuk 70% gázolaj, 30% LPG. Na jóóó ezt könnyű kivitelezni. Nálam rögtön változott a képlet. Marad a dízel motor és marad az LPG, de 100%-ban. Ehhez kellenek a gyújtógyertyák, amik a bődületes végnyomás közepette kipurcantak. És most jön a megfejtés... Konkrétan a középső elektróda porcelán szigetelése eltörött (de az összesen) és lecsúszott a szikra közre, tökéletes szigetelést hozva létre, és kis fejtörést okozva vele, hogy szikra van akkor miért nem indul. A többi, olvasás közben felmerült kérdés megválaszolását (mint dízel motorba gyújtógyertya, de ahhoz elosztó, de ha gáz, akkor fojtószelep, de nem dízel, akkor az adagoló) az olvasó fantáziájára bízom ;) És, hogy teljes legyen a kórisme, a Subaru dízel boxer annyira megtetszett, hogy komolyan fontolgatom egy levegős bogár boxerét dízelesíteni...

Az autó,
egy Fiat Tipo. Hengerfeji olajszivárgással került a műhelybe. A légszűrő ház leszerelése után tapasztaltam, hogy a kartergáz elvezető cső nincsen a helyén, plusz a helye is le van dugózva konkrétan egy parafa dugóval, 
  és a csövek a szabadba sem tudják elengedni a motor belső nyomását, mert olajsártól el vannak tömődve, amit a légszűrő fedél felhelyezésénél a szelepfedélhez szorított kartergáz cső szűkülete okozott. Persze a megnövekedett nyomás utat talált magának, szerencsére nem szimmeringezni kellett a motort, (tapasztalatom, hogy itt halnak meg a tömítések ilyen esetben) elég volt a szelepfedél, és a vezérlés ház tömítését kicserélni. A végeredmény tekintetében rezgett a léc, mert van, hogy oka van a dugózásnak, abban az esetben pedig a javítással csak rontottam volna a helyzeten. De a próbaüzem az ellenkezőjét bizonyítja, szerencsére kifogástalanul működik az autó. 
Ilyen volt...

Ilyen lett...

A fényszóró állítására,
beállítására több féle megoldás is elterjedt az autógyártók körében. Van a modern automata állítás, van az előd a kézi motoros állítás, van a csavarhúzóval kezünket összekoszolva, és a végén a zsurnaliszta típusú.

Itt az újság megfelelő vastagságúra történő összehajtogatásával érik el a leg optimálisabb fényszóró beállítást.

A fék nem játék!
De a fékkel sokan mégis úgy bánnak, mint ha inni való lenne és az utolsó cseppig, vagy étel és az utolsó morzsáig illene elpusztítani. A futásteljesítmény valóban akkor a legoptimálisabb, amikor a legjobban elhasználtunk egy alkatrészt, minek azt állandóan cserélni. De minél vékonyabb egy fékbetét, annál rosszabbul vezeti el a hőt, túlmelegszik, romlik a hatásfoka, nő a fékút, szélsőséges esetben a nagyon elvékonyodott betét ki tud esni a helyéről, meglepetést esetleg balesetet okozva.


A legszebb az egészben, az autó nem fékjavításra érkezett! A vezérmű szíj csere miatt lett a kerék leszerelve, és a hiba észrevéve.

Bár az autó hozzávetőleg 30 napja egy másik szerelőnél bölcső cserén esett át, amihez jelentősen szét kell szerelni az első futóművet, ott valahogy mégsem vették észre.


Jelentős a különbség. Most már lehet fékezni! :)

Viszont ha már a féket nem vették észre, az újonnan beszerelt bölcső hegesztési varrat hibát igazán észre vehették volna, már csak azért is, mert láthatóan forgácsolta a féltengelyt, és a tulajdonos elmondása szerint rugózás közben kattogó hangot adott a jobb eleje a kocsinak. Mert simán lerázták a reklamálást azzal, hogy öreg autó, ebben már mindig zörög valami.  




Csak simán meg kellett kicsit csiszolni a hibás varratot, és tökéletes lett.

Bár sosem értettem a csőlátásos szerelőket. A tulajdonos nem szerelő, nem ért az autóhoz. Jellemzően csak akkor viszik javíttatni, ha baja van, átnézetni nem igen szokták. Akkor már ha konkrétan kérik a jobb első izzó cserét, vegyük már észre, ha egy hátsó sem világi. Ha szerelünk valamit, a környezetét is vizsgáljuk át! Szerelőként jó, mert még plusz munka, plusz pénz is lehet belőle, tulajdonosként jó, mert nem váratlanul fog megint valami kiderülni. Ha pedig egy baleset, műszaki hiba miatt kérdőre vonnak minket, hogy de most volt szerelőnél a kocsi, hogyan nem derült ki, nyugodt szívvel mondjuk azt, miközben kezünk ügyében volt a rossz, elkopott alkatrész csak elsiklottunk felette, hogy a kedves tulajdonos, ezt nem kérte! Legalább fel kell hívni a figyelmet rá, elmondani a várható következményeket!

Ha már kopás,
akkor érdemes megemlíteni még egy alkatrészt az autóból, amit szintén nem ajánlatos a fent látott fékhez hasonlóan az utolsó morzsáig...
A vezérmű szíjra gondolok! Azon ha látszik a kopás, már réges régen cserélni kellett volna. Megfigyeléseim szerint, ha a szíjvezetés elemeivel (burkolatok, görgők) minden rendben, éppen csak megkopnak a feliratok a szíjon, mikor a futásteljesítmény szerinti cseréje aktuálissá válik. És ez a futásteljesítmény, minél újabb az autó, minél több mindent hajt a szíj (több vezérműtengely, nagyobb vízpumpa, nagynyomású üzemanyag pumpa, vákum pumpa) annál jobban igénybe van véve,egyre kevesebb!


Már majdnem fele a fog vastagsága. Dízel autóban, sportos vezetőnél, már régen a görbe szelepeket cserélgetném.
Ha új autót vásárolunk, azonnal csere (csak ha láttuk, hogy cserélik, akkor higgyük el) Ha annyira régen volt valami, hogy már nem is emlékszünk rá, csere. Ha valami gyanús zaj hallatszik a vezérlésből csere. Ha sokat állt az autó akkor is csere.
A csere, jelentősen kisebb bosszúság, és kiadás, mint a szakadt szíj miatti akár teljes motor javítás. 

Termosztát.
 Hűűű ba...meg ilyet még sosem láttam.



Szép "új" autóban, 54000Km környékén, útközben, úgy bekrepált a termosztát, hogy konkrétan csak a vas alkatrészei nem olvadtak meg. Vontató kötél lett a vége... 

Kátyúnál
nem csak a gumi és a felni sérül, sérülhet a kerékcsapágy is!




Izzó csere.
És értem én, hogy a kocsi formája, meg szerkezetileg merev is legyen, meg férjen bele minden. De hogy a picsába gondolja valaki, hogy ez normális egy izzócsere okán. 





És igen, ott a dobbetét lebontása után, könyékig a kocsiban turkálva, bal első lámpa esetén még kerülgetni a motortéri biztosíték tábla alkarnyi vastagságú kábel kötegét ami pont az izzó mögött fut végig, gondosan a kasznihoz rögzítve. Erre az esetre nem az igaz, hogy a kocsit szerelőhöz kell vinni egy izzó csere miatt (jó persze igaz mert ezt otthon nem fejti meg egy háziasszony) de hogy a mérnökét kivizsgálásra az biztos. 

Hajtókar
Régebben a motortérből szívta a motor a levegőt. Aztán bizonyos konstrukciós javítások miatt kezdték kivezetni a légszűrő friss levegő csövét a motortéren kívülre. Ez a kívül, néha olyan helyen van mint a lámpa mögött, vagy az első dobbetét mögött, esetleg az első lökhárító vagy a mögöttes merevítő belseje. Ezek a helyek sajnos a sok vízre érzékenyek. Sokunknak gondolom ismerős, ahogy nagy esők közben összegyűlt pocsolyákon nagy sebességgel motorcsónakként hajt át az autós. Manapság sokszor találkozunk a konkrét áradással mélyebben fekvő területeken, aluljárókban, terem garázsokban. Ilyenkor különösen fontos figyelni a vízszintet, mert a motor a vizet beszívja, és károsodik. 
A károsodás lehet kisebb mértékű. A motor bír tovább működni, bár biztos lesz a járásában kis egyenetlenség.

És lehet nagyobb mértékű. Itt nem csak a hajtókar sérült...


Ha hűtés.
Akkor két dolog biztosan kell hozzá. Az egyik egy vízpumpa...


Ez egy VW-AUDI 4 hengeres motorokban használt gyári szerelésű vízpumpa, jellemző a 90-es évekig, a még nem a vezérműszíj hajtja kivitel.


Nem attól hibás, hogy made in spain :)


A műanyag lapátkerék kitalálása sokkal nagyobb gond...


Simán elreped a víz melegétől.



Aztán vagy szétesik darabokra, vagy csak simán forog a tengelyen, és nem kergeti a vizet a motorban. Szar ügy! Ha a hiba jelentkezik, gyorsan melegszik, és forr a víz. Pont mint a hibás termosztátnál. A két hiba közt annyi a különbség, hogy termosztát hibánál van a motorban vízkeringetés, a tágulási tartály légtelenítő ágán van víz vissza folyás. A vízpumpa hibánál nem kering a víz, ezért egyáltalán nincs víz visszafolyás a tágulási tartályba esetleg csak alacsony fordulaton (nem tört el darabokra, csak meglazult a vízpumpa lapátkereke) . Sok esetet hallottam, ahol ilyen hibánál a sorrend, termosztát, hengerfej tömítés csere, és csak végső elkeseredésben megnézett vízpumpa volt. Az egyértelmű, hogy a felesleges körök jelentős költséget jelentettek a tulajdonosnak.
De ha már vízpumpa, ne csak a VW-AUDI-t szidjam. A FORD Focus modellek dízel motorjain, a generátor vége egy bordás tengely áthajtással hajtja a mögé szerelt vízpumpát. A kialakítás hasonlít a Japán dízel motorok vákuumpumpa meghajtására. És kenőanyag hiányában kikopik a bordás áthajtás, külön kezd el forogni a két tengely. Ami a legszebb. Mire a hiba jelentkezik, gyakorlatilag generátort, és vízpumpát is cserélni kell, mert mind két alkatrészben tönkremegy a meghajtó tengely.

Na és mi kell még a hűtéshez, hát hűtővíz, azaz hűtő folyadék. A hűtő folyadék áll 50% desztillált vízből, és 50% fagyálló folyadékból.



És néha, öntöttvas blokkos motoroknál...


+30% rozsdából. Ez aztán ápolja a hűtőrendszert! :) Meg szépen eltömíti a hűtő alját, a fűtés radiátort, meg a szűkebb keresztmetszeteket a hengerfejben. 
2 évente csere, ezt nem viccből találták ki!
Aztán csak jön a túlmelegedés. Van akinél észrevétlenül. 


Valamiért nem működik az olajlámpa.


Hmm-Hmm. vajon miért? Mert elolvadt? És mikor forrt meg a motor annyira, hogy elolvadjon rajta az olajgomba? ÁÁÁÁÁÁÁ olyan sosem fordult elő, a hűtés az tökéletes. A hőmérő is mindig mutat, esetleg csak sötétben nem látszik, mert a világítása az rossz... Hát ha akkor nem. De ugye sötétben nem lehet baja a motornak, mert este hidegebb van. 

Kipufogó.
Ha kilyukad, meg kell javítani egyszer-nyolcszor...




Esetleg végtelenszer. Ha ez sem segít, jöhet a csere?! :)

Cserélni néha a légszűrőt is kell.
A képen láthatót egy Opel szervizben cserélték.





Vagy NEM!!!
A levegő nem viccel, utat talált magának, azaz csinált. Szétszakította a légszűrőt. Ha kiszakad belőle egy darab, és a motor beszívja, komoly pecázás lehetett volna belőle.

Az árból nem engedünk...
Inkább megjavítjuk. Lett a mondás párom autóvásárlásánál. Hát jóóó, de ugye fasza lesz. Persze!


Egy lyukkal biztosan több van rajta!




Jobb elől volt egy kormánygömbfej csere, de hogyan sikerült a féltengely szimeringet közben tönkretenni, ki tudja, szerencsénk volt, hazáig bírta olajjal a váltó.
De a tanksapka sem volt százas, vagy mondjam azt, hogy hiányzott? Mindegy, megoldották!




Most valószínű a Robi kapán nincsen kupak. Na de ennél nagyobb baja sose legyen egy frissen vásárolt használt autónak! Persze minden pótolva lett gyárira :)

Kerékőr.
Ha nem vigyázunk vele, lehet szenvedni. Egy megoldás, a crova fej ráverése, már ha éppen nincsen egy kerékőr kihajtó szerszám.


Gyújtás trafó.
Van az a mondás, hogy megszakítós kocsin, ha rajtahagyod a gyújtást, és a megszakító éppen zárva, a trafó túlmelegszik, és akár mi is történhet vele. Nekem nem tudom mi történt, jól működő alkatrészek, elektronikus gyújtás, bár ez majdnem mindegy, mert járt a motor, mindenesetre a Szuperbuszt szerveztük a trélerre, vittem az EMAT-ra, és egy nagy durranás kíséretében leállt a motor.



 
A trafó kipurcant. Egy gyors trafó csere sikeresen megoldotta a problémát, azóta is jól működik...

Segédtengely.
Csavarját VW-en nem ütjük ha nem nyílik, mert eltörik a támasztó perem, ami a csapágyfedélben pozicionálja.


Fékferodol hiba.
Daewoo Kalos tulajdonos hív, hogy nem tud elindulni, nem forognak a hátsó kerekek, pedig kiengedte a kéziféket. 
Nagyon nehezen sikerült szétszerelni, ráadásul a helyszínen, mert a fék szerkezete rögzített állásban maradt, így meg nem lehet lehúzni a fékdobot. A fékalaplapot flexel félbe vágva sikerült a hibát feltárni. 





A gyári fékpofákon a ferodol alákorrodált, és leváltak a hordozó vasról. Elég kellemetlen hiba, főleg, hogy sorozatban ilyen alkatrészekkel gyártanak egy autót...   
 



1 megjegyzés:

  1. chevrolet kalosom van ugyan így jártam gyári vastagságú h.fékbetéttel.Szar egy széria.

    VálaszTörlés