2011. december 14., szerda

Lexus RX 400 h P/S-AFS OFF Light problem

Már megint Lexus, pedig csak esett az eső...

Szóval az autó szép, meg modern, sőt egyenesen jövőbe mutató, és még villanyos is, vagy troli? Ja nem, mert áramszedője nincsen, csak pont annyi baja, mint egy Orosz trolinak. Mindenesetre kijelenthető, a víz és az elektromosság nem barátok.
 Ha az autó rossz, két lehetőség lehet.
Első, az autót ott hagyni a vastelepen, bezúzza a markoló, és minden bajunkat aprópénzre váltottuk, azt meg elfagyizzuk.


 Második, hogy megjavítjuk...
Villog a P/S (mint Power Steering, azaz kormány szervó) hibalámpa. Mi is lehet a baj. Diagnosztika biztos, csak biztos nem tudja olvasni emberünk, mert a Japán autók, meg a kormány szervó diagnosztika jellemzően nem BOSCH fejlesztések. Már tervezgetjük a B tervet a diagnosztikára, mikor csak alánézek az autónak, mert nem hagy nyugodni. Jé, csomó csatlakozó a kormányművön. Na emeljük csak fel! Aham, nem a kormányoszlopba épített szervó motorja van, hanem a fogasléc körül forog a motor.
Valahogy így oldják meg.


És valahogy így van beépítve.


Csatlakozók széthúz, vízcsepp megjelenik, kép összeáll. Eső esik, pocsolya alakul, autó belehajt, csatlakozó beázik, elektronika megbolondul. A víz kiszárítása önmagában nem volt elég gyógyír, mert még valami plusz kontakt hiba is kialakult az egyik csatlakozóban, de szárítással, tüzetes átvizsgálással a hiba jól javítható.
Márkaszerviz az egység cseréjét bontott alkatészből 500 ezer, az új egység cseréjét 1millió forint magasságába saccolta.

De ha már közeledik a karácsony, akkor az úgy szép ha sziporkázik a műszerfal! Egy villogás nem villogás, na de mi a másik?

AFS Off.

Azért közben csak kiderült, hogy van ennek egy kapcsolója is olyan magasságban (vagy inkább mélységben) a műszerfalon, amit csak szűk ki be szállásnál tud az ember érinteni a térdével, vagy véletlenül fedezi fel, ülés alá gurult aprót keresgélve.


Szóval a nyíl magasságában keresgélve van, ez a kapcsoló.


Funkciója, a xenonos fényszóró, kanyar követését kikapcsolni. Szóval ez vagy világít a műszerfalon, vagy nem, attól függően, mennyit nyomogatjuk a kapcsolóját a térdünkkel, vagy a kezünkkel. Ha villog, na akkor van baj. De akkor a fényszóró bármiféle állítása is hibás lehet, azaz az automatikus fényszóró magasság állítás is, ezért a hibalámpa villogásán kívül, a fényszórót alacsony, nem vakító vészállásba állítja a vezérlés (a sofőr is látja, hogy nem lát :). Esetünkben is ez történt. A fő hibás a szintszenzor, amit jellemzően a hátsó lengőkarhoz csatlakoztatva találunk.


A kormánymű beázásból adódóan itt is beázást feltételeztem, de a csatlakozó száraznak bizonyult, jöhetett a komplett egység le és szétszerelése.


A szerkezet nem túl bonyolult, gyakorlatilag egy ellenállás, pontosabban egy potméter. Két hiba is kialakult. Egyik, a szénréted ellenállás pálya kopása, a másik, a három darab elektromos csatlakozást létrehozó aranyozott rugó oxidációja. Persze tisztogatás közben darabokra törtek. Szóval a feladat, az ellenállás pálya tisztítása, és az elektromos csatlakozást biztosító rugók pótlása volt.
A sikeres beavatkozás után a fényszórók azonnal életre keltek, újból normál magasságra, és ezáltal távolságra világítottak.
A műszerfal karácsonyi hangulata visszafogotabbá vált, már nem sziporkáztak a mindenféle hibalámpák. Itt ismét lehetett spórolni majdnem 120ezer forintot, ami karácsony előtt, olyan jól tud esni ;)
Lexus, téged így jobban szeretünk...  :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése