2011. december 7., szerda

VW T3 Rear Disc Brake Homemade. VW T3 hátsó tárcsafék "házilag".

Hogy az ötletet mi adta? Mert a dobfék után állító mindig berohad, az alaplap elporlik, a fékdob üt, meg különben is gondozás mentesebb és kinézetre is vagányabb a tárcsafék. A saját kocsimon (Szuperbusz), már elkészült a prototípus, bár azon Fiat első féket használtam, az automata váltó miatt nem éreztem nagy szükségét a kézi féknek.  Viszont Viktor barátom megkeresése már egy komplexebb kialakítást igényelt. Bár az alap megoldások változatlanok maradtak.
A felhasznált alkatrészek:
- Audi kézifékes hátsó féknyereg.
-T3 első féktárcsa.
-T2 első tőcsavarok.
-Csövek, javító készletek, fékbetétek, csapágyak, csavarok, kézifék kötelek.
-Titkos összetevő, ami a féknyereg tartó konzol.

Gazdaságos kialakításra törekedtem, és feltűnt, hogy egy normálisan kopott és még felszabályozható első féktárcsa pont kiadja egy hátsó féktárcsa vastagságot. A gyári új első tárcsa 16mm vastag, 13mm a kopáshatár, az átmérő 258mm .
Egy Audi A4 hátsó tárcsa (ilyen tárcsához használják a felhasznált féknyerget) új vastagsága 10-12mm, 8mm a kopáshatár, az átmérő 245mm.
Pont jó! A gazdaságosság nem csak a féktárcsánál volt fontos, figyelembe kellett vennem, hogy az autó téli kereke megtartotta a 14"-os felni méretet, nem szerettek volna új méretű kerekeket vásárolni. A neten sok féle átalakító szettet forgalmaznak, de jellemzően a gyárinál nagyobb kerékátmérővel dolgoznak, ezért nekik könnyebb, nekem nehezebb dolgom volt a féknyereg tartó konzol kialakításánál, de megfelelő megoldást találtam ki. Nem mellesleg a végösszeg, új csapágyakkal, új fékalkatrészekkel, megmunkálással, felszereléssel is töredéke lett egy készen kapható, és az adott igényeket még ki sem elégítő fék szettnek.
Kezdődhetett a munka. Miután megint, szinte járatlan útra tévedtem, a fejlesztésekre fordított sok időt ne az autó használati idejéből vegyem el, egy próba lengőkaron kezdtem el dolgozni, bontott kerékagyakkal, és csapágyházakkal, amik a munkálatok során átalakultak, és feljavítódtak. Viktornak egy korábbi sikertelen első fék javításból volt egy pár, keveset futott első féktárcsája, amit a túlhevülés okozta deformáció miatt, mindenképpen esztergán szabályozni kellett volna. Nagyszerű alapanyagnak bizonyult!

Első lépés, a féktárcsa közepéből kiesztergálni, a csapágyházat, majd a megfelelő átmérőre és vastagságra munkálni.
Második lépés, a csapágyház, és a kerékagy méreteit, formáját módosítani.
Harmadik lépés, a féknyergek beszerzése a közeli bontókat végigjárva, majd biztos ami tuti alapon minden porcikáját felújítani, felület kezelni.
Negyedik lépés, a féknyereg tartó konzol kialakítása, erről nem mondanék többet... ;)
Előkészítve a szett.

Összepróbálva.

 A 14"-os felni miatt olyan közel kerül a féknyereg a lengőkarhoz, hogy a külső peremet le kellett róla csiszolni. Persze előtte belülről össze lett hegesztve, hogy a merevsége ne változzon.

Féktárcsa  a helyén.

Szerelés kész!

Kerék fent, használatra kész. Pont elfért minden, a kézifék is tökéletesen működik.

Imádtam ezt a munkát is!

2 megjegyzés:

  1. Üdv.
    Kedves Zoli!
    Én is szeretnék egy ilyen projectet készíteni, de mivel neked sikerült tanácsokat kérnék benne tőled !!!
    Nagyon jó a levezetése a munka fázisoknak...
    Elárulnád nekem hogy ami kimaradt negyedik lépés: a féknyereg tartó konzolt miként hogyan és miből sikerült kialakítanod ???
    Ha nem akarod ide kiírni, szívesen venném ha e-mailon adnád át nekem a tudásodat és a tanácsaidat...
    Köszönettel Bagi Tamás
    bagitamas75@gmail.com

    VálaszTörlés
  2. Szép napot! Szeretnék én is ilyen átalakítást a buszomon.Egyszerűbb lene telefonon. Ha megírod viszahívlak. Köszönettel Attila. Címem Zomborattilagarazs@gmail.com

    VálaszTörlés