2011. december 3., szombat

Ssanyoung izzítás hiba.

Az autó, egy remek Ssanyoung Kyron. Mercedes alapokkal, és technikai megoldásokkal. A hiba ezáltal nem a Ssanyoung sajátja, örökölte a Mercitől. Ahhoz képest, hogy a dízel motorok létezését a Német autóipar erőlteti, a fejlesztésekben a Mercedes élen jár, még mindig vannak bosszantó apróságok amivel nem tudtak megküzdeni. Az izzításnak két irányból tud baja lenni. Vagy izzító gyertya hiba, vagy izzítás vezérlő (régen izzító relének nevezett alkatrész, de mára processzoros vezérlést, öndiagnosztikát, OBD-s protokolt kapott, szóval ma már vezérlő) elektromos hiba. A vezérlőt tönkreteszi a kiégett, zárlatos izzító gyertya, vagy tönkremegy magától, ami elég vicces, mert csak a dolgát végzi. De miután nem megfelelő elektronikai méretezéssel, és a dízel motorokra oly jellemző rezgést nem bíró kialakítással rendelkezik, ezért viszonylag hamar, 50-70 ezer Km alatt kipurcan.
A javítása, elektronikai ismeretek birtokában nem megoldhatatlan feladat, mindenesetre a tulajdonosnak olcsóbb megoldás, mint ha vásárol bontottan 30 újonnan 74 ezer forintért.
A konkrét esetben az 1. henger izzító gyertya ment tönkre. Az amúgy egyszerű kiszerelésnél, becseleztek a mérnökök. A gyertya 10mm-es csavarfej mérettel rendelkezik, szóval 10-es dugó kulccsal kiszerelhető lenne, ha nem alakítottak volna ki a szelepfedélen kb 8mm-es ovális kivágást amin éppen befér az elektromos csatlakozó, de a szerszám az nem. Vagy leszerel az egész szelepfedél, vagy marad a kreatívkodás. Én készítettem hozzá egy erősen elvékonyított 10-es kulcsot, aminek a szára 7mm, a szár belül üreges az elektromos csatlakozó miatt, és a végén csak egy akkora részen van hatlap, hogy éppen ráfér az izzító gyertyára és ki tudom vele hajtani. A gyertyát a menetből kihajtása után a kulcsot még éppen ki lehet venni a hengerfej üregéből, aztán egy hosszú fogóval az izzító gyertyát is ki lehet pecázni.
Lehet, hogy én fújom fel a dolgot, és ez egy teljesen normális, esetleg egy gyári célszerszámot igénylő feladat. Mindenesetre nehezen viselem, hogy az autógyártók ilyen kis alantas cselekkel próbálják az autóikat a márkaszervizbe bevezetni. Mint a mellékelt ábra mutatja, felkészültségemen se a vicc béli kipufogó csövön keresztül végzendő gyújtásállítás nem fog ki, se a mindenféle elektronikai mütyürök beépítése. Jó szerelő módjára elvégzem a szükséges javításokat :) A spéci szerszámomról nem tettem fel fotót, ennek elképzelése legyen házi feladat!

Az izzítás vezérlő a típus tábla felől.

Izzítás vezérlő az elektromos csatlakozók felől. Itt jön be a kapcsolt feszültség az akkumulátor felől, megy a 4 izzító gyertya felé (külön megtáplálva mind a négyet) és a kommunikációs csatlakozó, hogy az autóban minden elektronika tudja, hogy ez a kis drága is itt van, és nélküle nem világ a világ.

Így fest belülről. Szerencsére szét lehetett szerelni, semmi gumis kiöntés, semmi egybeöntött doboz.

Itt nyer értelmet, hogy külön négy kivezetés van az izzító gyertyák felé. Így ki lehetett alakítani négy áramfigyelő ágat, amiből lehet következtetni, a gyertyák működésére és hiba esetén hibát villogtatni a műszerfalon, majd OBD-s diagnosztikán vagányul megmondani, hogy az eggyes hengernél a hibás.

A kiolvadt, és elrepedt forrasztások. Fele a túl áramtól, fele a dízel rezgésétől ment tönkre.

Ha négy relé lenne, akkor a hibás kivezetést le lehetne tiltani, nem erőltetné magát, a gyertya zárlata esetén. De mint látható, itt egy darab relé végez kapcsolást, bár négy külön kontaktuson keresztül.

Hiba elhárítva, a rendszer tökéletesen működik. Hibatároló törlése ajánlott, mert betárolva marad a hiba. Későbbi diagnosztikánál félrevezető lehet, hogy több hiba is van, mint az aktuális.

1 megjegyzés:

  1. A 2 hibalehetőség nem igaz. Jó a 4 izzitó gyertyám a relé is jó . A relét kicseréltem 1 újra de ugyan úgy nincs izzitás........

    VálaszTörlés