2011. december 11., vasárnap

Termosztát hiba.

Korábbi bejegyzésemben már utaltam a Chevrolet típusok rövidebb szerviz ciklusára. Történt valami, ami az olcsóbb autó, gyengébb alkatrész teóriát erősíti. Az autó egy négy éves, kevés Km-t futott Aveo 1.5 benzines.


Az autó, a reptérről a városba vezető út során meghibásodott. Hűtővíz elfolyt, motorolaj annyira forró volt, hogy alapjáraton már nem volt olajnyomás, erre lett a sofőr figyelmes. Azaz az alapjáraton villogó olajnyomás lámpára. Régi szép bogaras idők, mikor egy komolyabb autópálya szakasz után a melegtől elhígult olaj miatt hasonlóan vibrált az olajlámpa... De ha kihűlt, a léghűtéses mehetett tovább, a vízhűtéses esetünkben megállásra lett kárhoztatva. Ha vennék a fáradságot a gyártók, és a kb. fél eurón már nem spórolnának, hogy minden autóban lenne egy vízmennyiség érzékelő, ne legyen már minden luxus.
Én elmegy, sok hibát nem lát, bár üres a víztartály, némi fagyálló nyom a motortérben a szíjjak környékén. Esetleg a vízpumpa? Papíron még talán van ötezre a cseréig. Tudják, élettartam... Vitt fagyálló beletölt, víz zubog kifelé a műanyag vízcsövön lévő kis


lyukon, ami kisebb volt, én tettem láthatóbbá egy csavarhúzó segítségével. Ha már ott voltam, a tulaj lelkes volt, egy vontatásos városnézést bevállalva irány  Rust Lab. Megérkezve, hibás cső leszerel, amiről kiderült, hiszen ez a termosztát ház, azaz új autókra jellemzően egyben a termosztát. Félig elolvadva, félig szétolvadva.




Sosem láttam, hallottam hasonlót. Na azt tudom, hogy a modern műanyag vízpumpák sem bírják a meleg vizet (milyen meglepő, hiszem azt kevergetik) és a modern műanyag vízcső csatlakozások is elvetemednek, idővel megrepednek a meleg víztől de, hogy konkrétan megolvad és szétfolyik, azt nem gondoltam volna. Mindegy, a rácsodálkozás után jöhetett a gyors alkatrész rendelés. Nem tudom, hogy egy gyorsan fogyó alkatrészről, vagy egy jellemzően nem fogyó alkatrészről beszélünk, mindenesetre az UNIX-nál 1db árválkodott az egész rendszerbe. Talán ránk várt? Mindegy, a miénk lett!




Hoppá, megérkezése után több meglepetést is tartogatott a papírdoboz. A csere darab fémből volt, na ez csak nem olvad szét, illetve több darabba szedve a termosztát maga külön is cserélhető, kedvezőbb árfekvésűvé konvertálva ezzel, a következő hasonló beavatkozást. Bár van itt még valami előny, hozzáértőknek, és az út szélén buherálóknak. A termosztátok jelentős mértékben a nem zárnak be, gyenge fűtés, túlhűtés jeleit mutatva adják be az unalmast. Lássuk be, a továbbhaladás okán ez egy jobb eset. A rosszabb, és tapasztalataim szerint a ritkább, ha nem nyit ki, mert akkor egyáltalán nincsen hűtés, a motor túlmelegszik. Esetleg egy bekapcsolt fűtéssel nem túl melegben, el lehet evickélni valameddig. Ha nincsen közel a segítség, és szerencsénk van, a termosztát kiszedésével életben lehet tartani a kocsit. Ezzel az alkatrésszel ez már megvalósítható, a gyárilag szerelt egy darabból műanyag izével, sajnos nem.


Beszerelve  a szép új alkatrész, az autó beüzemelése után, egyenlőre semmi káros következmény nem jelentkezett. 

Úgy 150Km, és közel két hét lefutása után, autó ismét műhelyben, az ok hűtővíz veszteség...
Úgy néz ki, kezd összeállni a pontos diagnózis.
Autó eleje, valamikor törött volt. Vízhűtő, kicsit meggörbült, ez pont elég volt ahhoz, hogy a hűtő ventilátor burkolata olyan közelségbe kerüljön a hűtő felületéhez, hogy azt a motor járása közbeni rezgés megkoptatta. Kis tű hegynyi lyukon elkezdett a hűtővíz szivárogni, ettől hűtővíz hiány lépett fel, amitől víz felforrt, termosztát szétolvadt, a termosztátban lévő, a működéséhez szükséges fémporral kevert viasz a forró vízzel a rendszerbe bekerült, közben a hűtő sérüléseit eltömítette. A hűtőn, autóból nem kiszerelve, sérülés nem látszott, a szétolvadt termosztát ház láttán, elég nyilvánvaló volt, hogy az ott távozó hűtővíz nyomait látni a motortérben. A javítás utáni próba során minden tökéletesnek bizonyult. Mindennapi használat közben a forró víz a viaszt kioldotta a sérülésekből, és ismét elkezdett szivárogni. Szerencsére, most gőz formájában nyomot hagyott maga után a kiszivárgó hűtő folyadék, ezért károsodások nélkül, saját lábon jutott ki az autó. A hűtő cseréjével hiba elhárítva. Nem is tudom, mi a konklúzió... 

1 megjegyzés:

  1. Üdvözlöm!
    Nekem is volt hűtő lukadás. Igaz az enyém nem volt törve, de ugyan így lukat ki. Sajnos ez a típus egy „olcsó autó” ezáltal az alkatrészei is. Sajnos olyan műanyagot használ a gyártó, ami nem bírja a meleget. Vetemedik a hűtőventilátort tartó konzol és a szelep dekli is. Legalább ezekre az alkatrészekre, oda figyelhettek volna.

    VálaszTörlés