2011. december 1., csütörtök

Gyertyacsere

Mikor cseréljük a gyertyát? Mennyit bír egy gyertya?!

Mondjuk azt, hogy nem tudom? Bogaramban olcsó BRISK gyertyát használok, ugyan mindig megbízható, jön a nedves idő cserélem. Nem fáj az ára, tulajdonosi lelkem nyugodt. Korosabb, több olajat fogyasztó motoroknál 5000Km-nél nézést, 10000Km-nél cserét javaslok. Ez szintén igaz gázüzemű autókra is, kivétel az LPG-s ajánlású speciális gyertyákra. Fiatalabb, keveset futott autóknál  megnézem a karbantartási ajánlást. Nagy a szórás!
-VW, Audi 60000Km-nél csere.
-Renault, Citroen 10000Km-nél ellenőrzés, 20000Km-nél csere.
-Mazda3 120000Km-nél csere.
-Chevrolet 30000Km-nél csere.
Itt megjegyezném, hogy az azonos motorral szerelt Opel 60000Km-t ír gyertyacserére. A Chevrolet típusoknál azt látom, minden szempontból kisebb futást engednek az alkatrészeknek. Azt még nem mertem kikísérletezni egy vezérműszíjjon, hogy az anyagminőség valóban rosszabb, vagy csak a szerviz költségeken kompenzálják az autó olcsóbb piaci árát. 

Én nem vagyok a megy amíg bírja, aztán csak lesz valahogy elvű gépjármű üzemeltetés híve. Ha nem is cserélgetni mindig a drága alkatrészeket, de ellenőrizni nem árt. De a gyertya itt is kis különc. A gyertyán van egy fránya kis tömítés, amit meghúzok, tömít de egyben "tönkre" is megy. A gyertyát beszerelem, egyszer ellenőrzöm, aztán már nem kéne vissza tenni, mert nem fog tömíteni, kifúj, ekkor túlhúzzák a gyertyát, tönkremegy a menete a hengerfejben, nem egyszerű javítani, sokszor jelentős költség a fél motort szétszerelni  miatta. Másik probléma, sok mai motor olyan szerkezeti megoldásokat alkalmaz, hogy a  gyertya kiszereléséhez is  jelentős költségű megbontás társul. A gyertya nem légszűrő, nem lehet egy kis fedél lepattintásával ellenőrizni. Vagy itt az idő, gondos gazda vagyok kicserélem. Vagy érzem, hogy rángat, kihagy a szikra. A legapróbb jelre is csere. Persze ehhez sem érthet mindenki, szóval néha engedjük a szerelőt kipróbálni az autót.

Ennyi bevezetés után, a konkrét eset.
Telefonos érdeklődés, hogy ha a kocsi rángat, kipufogóba durrog, de reggel még semmi baja, akkor mi lehet? Mondom, szerintem gyertya, esetleg a gyújtás más eleme. Tulaj szerint a gyertya új, alig 50000Km van benne. Ezen lássuk be, nem ok nélkül felnevettem. Hozza el, megnézem, de egy készlet gyertyát szerezzen útközben, az nem árt ha van. Az autó lábon eljött, szinte tökéletes alapjárat. Kiveszem a 3. henger gyertyáját. A következő látvány fogadott...

Öhöm. Mintha meglenne a hiba oka?
Lássuk be, az új gyertya sokkal jobban néz ki

És akkor most lássuk a felhozatalt!


Azt hiszem négy, igen a végét járó versenyzővel volt dolgom. Hiába jó fajta NGK gyertya, hiába a rengeteg autógyártó szerint ajánlott Km, a ritkán cserélt gyertyán, nem tudunk annyit spórolni, mint amennyi kárt tud okozni ha útközben teljesen megáll az autó, vagy az elégett gyertya egy darabja az égéstérbe szabadulva ott hagyja a keze nyomát a szelepeken, vagy a dugótetőn.  A modern, hengerenkénti gyújtások esetében használt gyertyapipába integrált mini trafók sem szeretik, ha a szikra rossz irányban közlekedik. Egészen a motorvezérlő végfokáig képesek minden elektronikus alkatrészt tönkretenni, jelentős terhet okozva ezzel pénztárcánknak. A konkrét esetben belátható, ez nem akkor kezdett el rángatni, nem menni, mikor felhívtak, csak most kezdett előjönni a lehetősége a megáll az úton-nak. Kedves autóstársak. Ne várjuk meg! Egy jó gyertya javítja  a hidegindítást, növeli a motor rugalmasságát, csökkenti a fogyasztást.
A történethez az még hozzá tartozik, a tulajdonosnak van autószerelési gyakorlata, de azt hitte jó gyertya sokat bír, az biztos nem lehet. Engem nem ért el azonnal, több szerelőnél is érdeklődött telefonon, az eset elmondása alapján senki nem gondolt gyertyára, sokan egyenesen cáfolták,  mások komputeres diagnosztikát ajánlottak. Időben, pénzben is lehetett volna rosszabb...                       

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése