2011. december 6., kedd

Eldugult karterszellőztető, megfagyott olaj, meg ami még volt...

Sok mindent hallani márkaszervizekről, az ott el, vagy inkább nem el végzett javításokról.
A történet 2009 januárjában, egy fagyos reggelen kezdődött. Az autó, egy 1999-es VW Polo benzines 1.4-es. Az autó aznap ment volna a 15.000Km-es kötelező szervizre (olaj és szűrök cseréje+általános átnézés). A reggeli indítás után nem aludt el az olajnyomás lámpa. Autó leállít, az amúgy közeli szervizbe bevontat, ott hiba elmond, ott szerelők tanakodnak, majd nagy gázzal és világító olaj lámpával próba útra viszik az autót. Tulajdonos váróban vár, melegszik, prospektusokat lapozgat. Autó x idő elteltével, tréleren megérkezik a telepre a próba útról, és közlik, valami baja van a motornak, megszorult, leállt. Való színű motort kéne generálozni, de most akciósan beveszik a kocsit, és a generálra szánt pénzt be is fizethetné egy új kocsi kezdő részletébe. Hogy milyen gyorsan távozott a tulajdonos nem tudom. Hogy a későbbiekben miért nem terelte jogi útra az esetet azt sem tudom. Ami biztos, egy közös ismerős unszolására, az én kezeim közé került a kocsi hibamegállapításra.
A motor már ismét indítható volt... olaj nyomás nem volt, olaj a leszerelt olajszűrő helyén sem jelent meg indítózásra. Okés, olajpumpa. Olajteknő le! Előtte, olaj is le! De az olaj nem jött. Mi van? Tulaj jelezte, azért az olajszintet ellenőrzi, hogy egy csepp se legyen benne az kizárt! De konkrétan egy csepp sem folyt ki a leeresztő csavarnál.
Szóval olajteknő le!
És olajteknő belülről...

Na most igen, jól látható, gyorsétteremhez szokott a tulajdonos. Talán a jól bevált mekis rendelést adta elő a szervizben. És kérek bele olajat is, sok jéggel!

A fotókon, már a műhelyben olvadásnak indult jéghegy darabjai láthatók. De nem csak az olajteknő fagyott be, hanem az olajpumpa szívó kosara is...

A motort teljesen szét kellett szedni...

Szóval mi is történt?
Tulajdonos márkaszervizen keresztül vásárol egy használt autót. Ezt az autót lelkiismeretesen horda a szervizbe, ahol két dolgot nem tesznek meg. Az egyik ami alapvetően kisebbik baj, hogy a típusra jellemző kartergáz lecsapató időszakos tisztítását nem végzik el. Tudom, béna helyen van, meg dolgozni is kell vele... A másik, hogy nem cserélik ki az olajat, csak leszámlázzák. Az alapvető hiba persze fenn áll, de a rendszeres olajcsere esetén nem tudott volna veszélyes mennyiségű víz összegyűlni az olajteknőben.
Mindenesetre az olajteknőbe nem csak a lecsapatott olaj került vissza, hanem a kicsapódott vízpára sem tud távozni, ami ezáltal összegyűlt az olajteknőben, és belefagyott. Belátható, hogy legalább két szerencsétlen egybeesés is kellett a hiba bekövetkeztéhez, mint:

- nagyon hideg van, és az autó szabadban áll.
- az olajat nem cserélik, ezért extrém mennyiségű víz tudott összegyűlni benne, ami megfagy.

Minden talány megoldódott! Szóval az olajteknő alján a vízszint elérte az olajpumpa szívó kosarát, amibe jégdugót képzett, ezért nem tudott olajat szívni, és olajnyomást létrehozni, illetve a fajsúly különbség miatt, az olaj alatt megfagyott víz, azaz jégtömb persze, hogy nem tudott távozni az olajleeresztő nyíláson keresztül.
A kár nem lett kevés. Főtengely, csapágyazás, hajtókarok, és egy komplett hengerfej, mert ezeknél a motoroknál a szelepfedél egyben a vezérműtengely felső csapágya is, cserélni csak egyben, hengerfej, vezérmű tengely, szelepfedél lehetséges.

Tanács tulajdonosnak!
Olajat rendszeresen megbízható helyen cseréltetni, ha amúgy megbízható szerelő hülyeségnek tűnő plusz munkák elvégzését erőlteti, akár elmagyaráztatva vele megérteni, és a későbbi károk enyhítése okán, a szükséges cseréket, tisztításokat időszakosan elvégeztetni.

Tanács javítóknak!
A hasonló apróságok azok, amiért típus specifikusan javít valaki. Akinek nincsen benne gyakorlata, tapasztalata, az ilyen hibákat nem ismeri, az esetleges károkat nem tudja megelőzni. Mielőtt valaki márkafüggetlen szerviznek hívja magát, minden típus hibáit ki kell ismernie. Hogy szinte lehetetlen? Nos igen!

Ügyfélkörömben sok különböző korú, és típusú autóval rendelkeznek. Mikor egy egy új típus bejelentkezik, hosszasan kutatom az információkat, hogy a hasonló esetekre is felkészülten tudjam fogadni javításra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése