2011. december 2., péntek

Féltengelycsukló, gumiharang csere. Audi B5 S4 Quattro Avant.

Szóval jött a tél, ehhez kell a téli gumi, azt nem izgalmas lecserélni, ha közben nincsen egy fékjavítás, ami mit sem ér egy féltengelycsukló gumiharang csere nélkül. De legalább nem egy más után ezerszer szétszedve jöttek elő a hibák, hanem szépen egyszerre. Egy napot rászánva meg is lett minden csinálva. Na de vissza a féltengelyhez.
Szerencsére nem hallottam, hogy rossz, még csak láttam.




Kicsodálkoztam magam, sok kosz nem jutott bele, kenőanyag  nem jutott ki, lehet kiszerelni. Kezdésnek a csonkállvány két felső lengőkart rögzítő csavarját kell kiszerelni. Itt lehetnek nehézségek, volt már, hogy telibe ki kellett fúrni. Most bízok magamban, és volt értelme minden csavart újra cserélni, rézpasztával bekenve visszaszerelni a két évvel ezelőtti váltófelújításnál.

Csavar kint, minden megy simán...



Így mozdulatlanul a földön heverve nem is tűnik veszélyesnek. Majd kíváncsi vagyok, hogy fog ficánkolni ha befogom a satuba :)


A szétszedés a gumiharang levágásával kezdődik, majd az egész csuklót le kell húzni a féltengelyről. Belső szorító gyűrűt alkalmaznak, szerencsére nem kell a koszos zsírban kotorászni a zégergyűrű kioldása miatt.





A tengely véget és a csuklót is nagyon alaposan el kell tisztítani. A tengelynél az esetlegesen felválni készülő szinter bevonatot is el kell távolítani, jártam már úgy, hogy nem a tengely és a gumiharag, hanem a tengelyről levált szinter és a tengely között jutott be nedvesség és okozott rozsdásodást, majd hibát a csuklóban.

A csuklót ne az szedje szét aki bátor, hanem az aki ért is hozzá, és össze is tudja majd helyesen szerelni. Jöhet a szemrevételezés, tisztán már van mit látni...

Jó hírek. A felületeken látható apró kopás alig 11év, és 235.000Km után igen elhanyagolhatónak tűnik, kár lett volna elsiklani a gumiharang hibája felett. Pár ezer forintból pár tíz ezret sikerül spórolni. Apropó kopás. Már a futásteljesítmény is tiszteletet parancsoló. Azt hiszem erre mondják, hogy megéri az árát, megéri minőséget vásárolni.


Gumiharangból sem érdemes a pár száz forintosat megvenni. Ajánlatos a komplett készlet ami típusspecifikusan tartalmazza az összes cserélendő alkatrészt, és kenőanyagot. A készlethez "viccesen" jutottam. Megfelelő szaküzletben megjelentem, kértem ami kell. Kérdik 2 méret van, melyiket adják? Nagy teljesítményű autójára büszke pasi (azaz tulaj) vagyok, dagadó mellel kijelentem, kérem a nagyobbat! Ők meg kérnek egy alvázszámot, majd abból kiderül pontosan. A gép írja is a kedvenc felsorolásom: Svájci piacos, gyárilag sport futómű, erősített váltó, stb. Neked a kisebb kell. Mi van?? Nekem a nagy dög kocsihoz a kisebb? És igen be kell látnom, a kevesebb néha több. Szóval a legkisebb teljesítményű első kerekes csuklóból viszont négyet használ az autó egy sokkal kíméletesebb igénybevételt biztosító automata váltó után szerelve. Normál körülmények között a Quattro hajtásnak köszönhetően azonos terheléssel, hát nem is csoda az apró kopás a felületeken. Kíméletes a drága, és mellette spórolós is. Ismét megköszönhetjük a fiatal Orosz mérnökök áldásos tevékenységét az Audi gyárban. Na meg a kiváló alapanyagot, amit a legendák szerint, beolvasztott Tigris tankokból nyertek ;) Na de vissza csuklóhoz, mert közeledik az este, és egy szép szombatot áldoztam fel a saját vasra.



És most két kép, az aktus közbeni helyes sorrendről...
Zsír előtt, gumi nélkül...

Zsír után, gumival...

Gumiharang a helyén, belső új távtartók a tengelyen, jöhet az összepattintás.

És kész! Összeálltak mint két kicsi Lego... Már csak vissza kell szerelni az autóba. Ja és nem volt nagyon ficánkolós a satuba fogva...

Az imbuszoknál ajánlatos az új, menetrögzítővel. Kár lenne ha kilazul és szétver valamit.

A visszaszerelés értelemszerűen fordított sorrendben történik. Gumiharangokra figyelni, kár lenne a visszaszerelésnél megsérteni őket.


A munka elkészült! Nem tartott sokáig, és igazán megérte. Mindig meghálálja a kicsike ha történik vele valami jó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése